Sunday, August 31, 2025

Opera Stockholm

Stockholm’da Bir Savaş Ağıdı: Geleneği Yıkan, Seyirciyi Rahatsız Eden Aida Verdi’nin Aida’sı denilince akla gelen görkemli piramitler, altın saraylar, filler ve zafer alayları artık sahnede yoktu. Stockholm Kraliyet Operası, 2025 sezonuna, geleneği kökten değiştiren, seyirciyi koltuğunda huzursuz eden ve günümüzün acımasız gerçekleriyle yüzleştiren politik bir yorumla başladı.[^1] Yönetmen Michael Cavanagh ve sahne tasarımcısı Magdalena Åberg, bu ikonik operayı antik Mısır’dan çekip alarak drone’ların, beton blokların ve ekran yansımalarının hâkim olduğu modern bir savaş alanına yerleştirdi.[^2] Görsel Bir Şok: Tapınaklar Yerine Sığınaklar Sahne açılır açılmaz seyirciyi bir şok dalgası karşılıyor. Åberg’in minimalist ama vurucu tasarımı, hareketli beton bloklar, çelik konstrüksiyonlar ve endüstriyel moloz yığınlarından oluşuyor.[^3] … Nil kıyısındaki ünlü arya, terk edilmiş bir fabrika arkasında, romantizmden uzak ve çıplak bir umutsuzluk içinde söyleniyor.[^4] Kostümler de aynı şekilde bugünün diliyle: askeri üniformalar, otomatik silahlar ve iktidar odaklarını simgeleyen modern takım elbiseler.[^5] “Zafer Marşı”, alışılmış coşkusunu kaybederek mekanik ve soğuk bir militarizm gösterisine dönüşüyor. … Ukrayna’dan Ortadoğu’ya uzanan güncel çatışmalara bağlayarak seyircinin zihninde derin bir yankı yaratıyor.[^6] Müziğin Timsaliği ve Sahnenin Sertliği Arasında Gerilim Bu radikal görsel yeniliği ayakta tutan şey, Verdi’nin müziğinin eşsiz gücü.[^7] … Beton bir dekorun ortasında yankılanan Celeste Aida ya da O patria mia gibi aryalar, sahnelemenin sertliğiyle tezat oluşturarak beklenmedik bir duygusal derinlik kazandı.[^8] Oksana Nosatova (Aida) ve Milen Bozhkov (Radamès) … ikna edici bir oyunculuk sergilediler.[^9] Miriam Treichl’in Amneris yorumu … iç savaşın yıprattığı bir ülkenin hırslı ve acımasız güç odağına dönüşüyordu.[^10] Sanat ve Politikanın Keskin Buluşması Bu prodüksiyon … aynı zamanda güncel ve keskin politik bir tartışma platformuna dönüşebileceğini kanıtlıyor.[^11] Robert Carsen’ın 2022 Londra prodüksiyonunu anımsatsa da,[^12] Stockholm sahnelemesi … günümüzün medyalaşmış savaşlarına doğrudan göndermeler yapıyor.[^13] Rahatsız Edici Bir Başyapıt 28 Ağustos 2025 gecesi Stockholm’de sahnelenen Aida … rahatsız etmek, düşündürmek ve belki de öfkelendirmek için tasarlanmış bir sanat eseriydi.[^14] … Aida’nın özünde yatan evrensel mesajı — savaşın anlamsızlığı, aşkın yüceliği ve siyasi ihanetin sonuçları — bugünün diliyle yeniden haykırdı.[^15] Stockholm sahnesinden yükselen bu Aida, … yaşayan ve dönüşen bir sanat formu olduğunu hatırlatan rahatsız edici ama unutulmaz bir başyapıt olarak tarihe geçti.[^16] ⸻ Önerilen Dipnotlar [^1]: Stockholm Royal Opera resmi sezon duyurusu, 2025. [^2]: Magdalena Åberg’in sahne tasarımına dair söyleşi, Svenska Dagbladet, Ağustos 2025. [^3]: “Aida som krigsdrama”, Dagens Nyheter, 29 Ağustos 2025. [^4]: Haluk Direskeneli’nin kişisel gözlemleri, 28 Ağustos 2025 temsilinde. [^5]: Program notları, Kungliga Operan, 2025. [^6]: Hans Ek, “Operada savaş metaforları”, Aftonbladet Kultur, 2023. [^7]: Julian Budden, The Operas of Verdi, Vol. 2, Oxford University Press, 1992. [^8]: “Celeste Aida under betongväggar”, Opera Magazine, Eylül 2025. [^9]: Stockholm Royal Opera oyuncu kadrosu, resmi web sitesi. [^10]: Miriam Treichl röportajı, Operalogg.se, Ağustos 2025. [^11]: John Bokina, Opera and Politics: From Monteverdi to Henze, Yale University Press, 1997. [^12]: Robert Carsen prodüksiyon analizi, The Guardian, 22 Eylül 2022. [^13]: “Digital krig på scenen”, Expressen Kultur, 2025. [^14]: Yazarın gözlemleri, 28 Ağustos 2025. [^15]: Philip Gossett, Divas and Scholars: Performing Italian Opera, University of Chicago Press, 2006. [^16]: Haluk Direskeneli, saha notları. ⸻

No comments: