Friday, October 28, 2016

Yeşil Kart Piyangosu ile Beyin Göçü



Diversification Visa  DV-lottery for Usa, Abd  Yesil kart  piyangosu ismi boyle, google aramasini bu kelimelerle yapiyorsunuz, karsiniza ABD resmi sitesi cikiyor, biyometrik fotoğrafınızı yüklüyorsunuz, kulaklar gözükecek, kafa açık, gözlük küpe yok, sonra sorulara cevap veriyorsunuz, kayıt bitiyor. Başvuru için bir ücret yok.

Geçtiğimiz akşam konuyu anlamak için öylesine bir kayıt yaptik. Sonra piyango sanki  bize çıkmış gibi kendimize yer aradik, California, Florida ağır bastı, halbuki ben Montana, Oregon, Wisconsin, Colorado gibi az nufuslu yerleri tercih ederim, kaynak bol, nüfus az. Egitim saglik hizmetleri nisbeten  daha iyi, irkcilik nisbeten daha  az, 

Ertesi sabah wikipedia bilgilerine baktim. ABD, genç nüfus ve çeşitli  etnik kimlik arıyor, İngiltere, Bangladesh, Meksika, Vietnam gibi daha önce çok göçmen göndermis ülkeleri piyango listesinden çıkarmış,

2013 yilinda bizden 170k basvuru olmus 1600- kisiye piyango cikmis, yani %1, gecen yil 300k basvurudan 3000 kisi piyangoyu almis, bu yil bizden 500k basvuru bekleniyor, tum dunyadan yilda 6-7 milyon basvuru yapiliyor, 100K kişiye piyango çıkıyor, yarısı kendiliğinden eleniyor, sonunda 50K kisi gidebiliyor. Yani dunya ortalamasında da %1 piyango çıkma olasılığı var. Aşırı iyimser olmaya gerek yok.

Bu işin tamamen piyango olduğunu, şansa dayandığını hiç sanmiyorum. Başta zaten bir ön eleme yaptıklarını yazmışlar. Yaşı ilerlemis, emekliliği dolmuş kişileri neden alsınlar? Genç eğitimli, sağlıklı, Ingilizce bilen insanları herhalde seçiyorlar. Arkadaş çevresinde böyle piyango çıkmis olanlara baktım, hepsi bu katagoriye giriyorlar, genc egitimli insanlar. Egitim harcamalari burda yapilmis, oraya hazir yetismis insan gonderiyoruz. O yetismis insanlari burda tutacak ortami  olusturamiyoruz.

Peki gidilen yer burdan iyi mi? Burda arkadas cevren var, discin belli, doktorun belli,  araba tamircin belli, tesisatcin elektrikcin terzin belli. Burda iyi kotu toplu tasima var, tren var, metro var, otobus var, ABD içinde ise   sadece otomobil var, otomobilin yoksa sefil oldun. ABD'de  demokrasi var mi? Orasi yasamak icin bir cennet mi?  Hıc sanmıyorum, Avrupa'nin demokrasi pratigi cok daha iyi.

Piyango cikiyor, belirli sure icinde burdaki mal varligini satiyor, yanina aliyor, gidiyorsun, orda calisma ve oturma iznin var, 5-yil ABD disina cikmiyorsun, bir ceza suç durumuna karismiyorsun, trafik cezası bile almamaya dikkat ediyorsun, 5-yildan sonra vatandaslik veriyorlar, ama her zaman sen orda birinci kusak gocmensin, gercek ABD vatandasi olabilmek icin orda dogmak, oranin okullarinda okumus olmak gerekiyor.

8-Kasım ABD seçimlerini Donald Trump kazandıktan sonra, ABD vatandaşlarının Kanada göçmenlik internet sayfasına başvuru hücumu olmuş. İnternet sayfası çökmüş. Donald Trump tarafından idare edilen bir ülkede yaşamak istermisiniz? Bu yeni durumu da iyi düşünün.

Ben yurtdışında uzun süreli yasadım, uzun sureli gocmen olmak beni sarmıyor, yasım ilerledi, benim için olacak gibi degil, yeniden duzen kurmak kolay degil, orda iş bulmak  iş kurmak para kazanmak öyle çabuk kolay yapılacak işler değil.

No comments: