İstanbul
Süreyya Operasında
İstanbul
Süreyya Operasında bir "Yekta Kara" sahnelemesi
izliyoruz. Yönetmen bizi 2.Dünya Savaşında İtalya'nın ABD
askerleri tarafından işgal edildiği Napoli 1944 mekanına ve
zamanına götürüyor. Dar ve sınırlı kapasitede bir sahnede
yapılabileceklerin sınırlarını zorluyor. Elindeki sanatçı
kadrosu çok iyi, koro güçlü ve kusursuz. Başrol karakterler
güzel, oturmuş, ses ve tiyatral olarak sağlam. Yönetmen, yine bir
modern sahneleme yapmış, zamanı günümüze taşımış. Giyim
kuşam kostümler, dekor 1944 Napoli tatil ortamı olmuş. Çiftlik
mekanı gitmiş, yerine deniz kıyısında bir Cafe gelmiş. Askerler
1944 yılının italyan bahriyeleri olmuş. Kadınlar, annelerimizin
yaz aylarında giydikleri hafif yazlık entarilerle dolaşıyorlar.
Dönem için tasarlanmış kostümler çok güzel, dekor pratik ve
ekonomik.
Süreyya
operasının sıcak rahat mekanında koltuklara gömülüp güncel
siyasetten, olaylardan uzaklaşıyorsunuz. Bir rüya alemine
gidiyorsunuz. Besteci 6-haftada operayı bestelemiş, ancak
sahnelemek günümüzde o kadar kolay ve kısa zamanda olmuyor.
Zengin güzel alaycı genç kız ile fakir saf delikanlının mutlu
son ile biten, "erkek külkedisi" hikayesini izliyoruz.
Sevimli Dr Dulcamara ABD'li Sam amca kılığında sahneye motosiklet
üstünde giriyor. Sihirli "aşk iksiri" adı altında ucuz
şarap satıyor. İkinci perdede güzel kadınlar Nemorino'yu baştan
çıkarıyorlar. Erotizm sınırları zorlanıyor. Güzel melodilerin
içinde günün sıkıcı depresiv siyaset ortamından hep beraber
kaçıyoruz.
Aşk
İksiri (İtalyanca ismi L'elisir d'amore), İtalyan besteci Gaetano
Donizetti tarafından hazırlanmış melodrama giocassa (melodramatik
oyun) janrında iki perdelik bir opera. Eserin librettosu İtalyanca
olarak Daniel-François-Esprit Auber'in "Le philtre" adlı
oyunundan uyarlanmış, Eugène Scribe'in hazırladığı librettodan
esinlenerek "Felice Romani" tarafından yazılmış.
Operanın prömiyer sahnelenmesi 12 Mayıs 1832de Milano'da "Teatro
della Canobbiana" tiyatrosunda yapılmış.
Aşk
İksiri, dünya opera evleri tarafından en çok sahnelenen
Donizzetti operalarından biri. Türkiye'de ilk defa Ankara
Operasında 1952 yılında sahnelenmiş. Kuzey Amerika'da en çok
temsil edilen opera eseri sırasında ön sıraları almış. Bu eser
çok ünlü olan ve müziksel konserlerde ayrı olarak sunulan "Una
furtiva lagrima" adlı aryayı içinde bulundurmakta. Eserin çok
sayıda ses kaydı ve video kaydı bulunmakta. Youtube içinde çok
sayıda tam sahneleme kayıtları var.
Anna
Netrebko, Rolando Villazon ikilisinin 2004 Viyana operası DVD kaydı
çok güzel. Operaya gitmeden önce evde işyerinde seyir öncesi
mutlaka youtube kaydını seyredin. CD alıp boş zamanlarınızda
çalın, dinleyin, kulağınız melodilere alışsın.
Sanatçılar
zaten sahnede ortada, sesleri iyi- kötü, uyumlu, uyumsuz, yumuşak,
detone, hepsi belli, olmuş- olmamış, yapılan işi beğenmemek
dinleyiciye kalmış. Benim görece sağır kulağıma normal gelen
bir sesi, daha hassas eğitimli kulaklar başka değerlendirebilir.
Dulcamara rolünde sevimli sanatçı usta acaip rol çalıyor.
12-Aralık 16:00 suare sonuna yakın, Dulcamara karakterini
canlandıran sanatçı Kevork Tavityan yan merdivenlerden salona
inerken, ahşah zemin çöktü, sanatçı ve orkestra üyeleri ciddi
bir kazadan şans eseri kurtuldular. Geçmiş olsun.
Bir
opera eserini eleştirirken, yapılabilecek en kolay iş, acımasızca
"yönetmeni" eleştirmek. Çünkü kendisi ortada yok.
Hazır kendisi ortada yok iken biz eleştrilerimizi sıralayalım.
Yönetmeni eleştirmenin dayanılmaz hafifliğini yaşayalım.
Sanatçıların belki kendi içlerine attıklarını biz burada
seslendirelim. Yönetmenin kulaklarını çınlatalım.
İkinci
perde başında garson karakterindeki tenorun, bu operanın içinde
olmayan, bestesi başkasına ait 1898 yılının Neapoliten "O
sole mio" aryasını seslendirmesi ne alaka? Yine ikinci
perdedeki, baştan çıkaran "kırmızı elbiseli birbirinden
güzel kadınların" erotik şovu neden gereğinden fazla uzun
tutulmuş? Yönetmen yakaladığı temanın keyfine varmak için işin
ucunu kaçırmış, diye mi yorumlamak lazım?
Uvertür
sırasında beyaz perdeye yansıyan 2.Dünya Savaşında ABD
ordusunun Napoli işgal görüntüleri bizim sahneleme ile ne derece
ilintili? Dulcama'nın yardımcıları üç güzel genç kız, belli
ki balerin değiller. Hareketleri, dansları ister istemez pek uyumlu
değil. Özellikle herhalde böyle seçilmiş. Yönetmen istese
balerin bulup koyardı. Çocuk oyuncular bir kız- bir oğlan çok
daha uyumlu.
Yönetmen
olmasa burada biz ne yazacağız? Kimi eleştireceğiz? Opera
11-12-15-
16
Aralık 2015 günleri arka arkaya sahneleniyor. Tüm sahneleme süresi
140 dakika. Seyircilerden son sunumlarda büyük beğeni topladı.
Biletlerin tümü günler öncesinden satılıyor. Biletiva.com web
sayfası biletleri sahneleme gününden 1-ay önce sabah saat
09:30'da satışa çıkarıyor. 2016 ilkbahar döneminde herhalde
tekrar sahne alacak. Yaz festivallerinde, programlara girmesi
bekleniyor. Gidin görün bu güzel operanın keyfini çıkarın.
Müzik: Gaetano
Donizetti Libretto: Felice Romani
Gala: 12
Mayıs, 1832 Teatro della Canobbiana, Milano
Oyuncular:
Nemorino:
Adina'ya aşık basit bir köylü, tenor, Caner Akın, Ahmet Baykara
Adina, Zengin
toprak sahibi kadın, soprano, Ayten Telek, Sevim Zerenaoğlu
Belcore:
Çavuş, bariton, Caner Akgün, Önay Günay
Dulcamara:
Gezici yalancı sahte hekim, bas, Ali İhsan Onat, Kevork Tavityan
Giannetta:
Köylü kızı, soprano, Betül Görgülü
Köylüler
(koro), Belcore'nin komutasında müfrezedeki askerler
ORKESTRA
ŞEFİ ZDRAVKO LAZAROV SAHNEYE KOYAN: YEKTA KARA
DEKOR EFTER
TUNÇ KOSTÜM: ŞANDA ZİPÇİ
KORO
ŞEFİ MARCO MORRONE IŞIK: BÜLENT DARCAN
Libretto
özeti. Http://www.wikipedia.com
Mekân:
İspanya'nın kuzeyinde Bask ülkesinde küçük bir köy.
(Napoli,
deniz kıyısı bir Cafe, bazı yapımlarda Sicilya'da bir köy)
Zaman:
18inci yüzyıl sonları (bizim için Napoli 1944)
Haluk
Direskeneli, ODTÜ Makina Mühendisliği 1973 mezunu olup,
mezuniyetinden itibaren, kamu, özel sektör ve ABD – Türk yabancı
ortaklıklarda (B&W, CSWI, AEP, Entergy) ağırlıklı olarak
termik santral temel/ detay tasarım, imalat, pazarlama, teklif,
satış ve proje yönetimi konularında çalışmış, bugüne kadar
termik santral tasarım yazılımları konusunda yerli piyasaya,
mühendislik firmalarına, yatırımcılara ve üniversitelere
danışmanlık vermiştir. MMO ve ODTÜ Mezunları Derneği Enerji
komisyonları üyesidir.
http://www.dobgm.gov.tr
Prinkipo,
12/16/15
No comments:
Post a Comment