Berlin Filamoni konseri, 7-Mart 2019
Konser İnternet biletine baktık. 2440- kişilik salonda yer yoktu. Her yer satılmış. Konser öncesi gün konser salonuna gittik. Gişede bilet sorduk. Standart biletler bitmiş, ancak orkestra arkasında koro yeri satışa çıkmış. Koro seslendirmesi olmayan konserlerde bu yerler gişeden son birkaç gün satılıyormuş. Hemen biletlerimizi kaptık.
7-Mart perşembe günü evden 18:00'de çıktık, toplu taşıma u8-s1 hattını kullanarak Potsdamer platz'a vardık. Yürüyerek konser salonuna ulaştık. Paltolarımızı vestiyere verdik. Fuayedeki müzik dükkanını gezdik. Çok geniş bir cd seçme imkanı vardı.
Saat 19:30'da kapılar açıldı, orkestra arkasında koro yerinde kendimize yer seçtik. Öyle bir mekanki sanki orkestra ile berabersiniz. Vurmalı çalgılar seslendiren sanatçılarla aranızda nerdeyse 1-2 metre var. Orkestranın arkasındayız, ancak şef bize bakıyor. Karşımızda ve arkamızda dinleyiciler var. Orkestra ortada yer alıyor.
Bina beş köşeli -pentagon planlı modern bir mimari tasarım ile 1960-1963 yılları arasında yapışmış. Eskiden aynı yerde klasik bir senfoni binası varmış. 1944 yılında bombardıman sonrası yıkılmış. 1963'den beri hiçbirşey değiştirilmemiş, granitler mermerler, vestiyer düzeni büfe cafe orkestra mekanı yıllardır aynı korunmuş.
Programda Schoenberg keman konçertosu ve Çaykovski'nin beşinci senfonisi vardı.
Besteci Schoenberg bir sohbette, şaka olarak Keman Konçertosunu, müziğin yeni bir tür “6 parmağı olan kemancı” için tasarlandığını belirtmiş.
Anton von Webern'e adanan eser, Schoenberg'in ABD'ye göç etmesinden sonraki ilk büyük kompozisyonlardan biriydi. Sadece zor tekniğiyle, karmaşık iç içe, yoğun kompozisyonu ve parlaklığıyla karakterize edildi. Bu programın çıplak ayakla sahneye çıkmayı alışkanlık edinmiş sempatik sevimli muhteşem solisti 1984 Moldavya doğumlu Patricia Kopatchinskaja, yan kapıdan zıplaya zıplaya geldi ve bu parçayı alışılmadık ve çok canlandırıcı bir şekilde seslendirdi.
Orkestra Şefi Kirill Petrenko, aradan sonra ikinci bölümde , Piotr Ilyich Çaykovski’nin Beşinci Senfonisini programlamış. Şef sadece yönetmedi, mimikleri ve hareketleri ile sanki eseri yaşadı. Eser ilk defa 1889'da Hamburg çalınmış, sonra nasıl olmuşsa unutulmuş. Daha sonra Leipzig Gewandhaus'un Kapellmeister'i ve Berlin'deki Philharmonic konserleri Arthur Arthur Nikisch, senfoniyi tekrar benimsemişler. Londra, Leipzig, Berlin ve Moskova'da, mükemmel bir başarı ile seslendirmişler.
Bu senfonik repertuar ”. Çaykovski'nin “sanatının ustası” ve “orkestranın önünde sihirbazı” olarak tanınmasını sağlamış. Günümüzde Tchaikovsky’nin Beşinci senfonisi, Mozart’ın Jüpiter Senfonisi ve Beethoven’ın Eroica’sı ile birlikte dünyanın en çok çalınan senfonilerinden biri olmuş.
Rus-Avusturya vatandaşı Omsk 1972 doğumlu Şef Kirill Petrenko 2019-2020 sezonunda Berlin filarmoni orkestrasının devamlı yöneticisi olacak.
Konser bitti ayakta sanatçıları uzun alkışladık. Kapılar açıldı, vestiyerden paltolarımızı aldık. Binanın modern tasarımı çok kolay salonu boşalmasını sağlıyordu.
Binanın altında otopark vardı, arabaları ile gelenler oraya park etmişler.
Çoğumuz Potsdamer platz'da s-bahn istasyonuna yürüdük. Evlerimize dağıldık.
Berlin 8-Mart 2019
No comments:
Post a Comment