-->
Polonya'ya
80 ton/saat Mcr kapasiteli buhar kazanı satışı, 1996
1996
yılında merkezi ABD Akron, Ohio'da bulunan Goodyear lastik şirketi
Polonya Debica'da bulunan lastik fabrikasını satın aldı, ABD
standartlarına uygun lastik üretimi için yenileme yatırımlarına
başladı. Önce eski buhar kazanı santralini söktü attı. Yerine
Abd fabrikalarında kullandığı su borulu 10-bar satüre (doymuş)
80 ton/saat kapasiteli buhar kazanı alımı için uluslararası
ihaleye çıktı.
Goodyear
alımları Abd merkezi Akron üstünden yapıyordu. Öncelikle
Amerikan fabrikalarına buhar kazanı veren kazan firmalarından
teklif istedi. Akron fabrikalarına buhar kazanı temin etmiş olan
Amerikan buhar kazanı imalatçısı firma bizim Türkiye'de beraber
ortak girişim (joint venture) şirketini kurduğumuz firma idi.
Teklif talebi Abd üstünden bize geldi. Lisansımız var, buhar
kazanı paket tipin en büyük kapasiteli olan saatte 80 ton
satüre buhar üretecek tipi, daha önce yurtiçinde Sabancı Sasa
Adana fabrikasına yapmışız, teslim etmişiz, yurtiçi
referansımız var.
İngilizce
olarak teklif dosyamızı hazırladık, kurye ile gönderdik,
değerlendi, Polonya firmaları da ihaleye katıldılar, ancak
onlarda paket tip fueloil yakacak buhar kazanı tasarımı yok, bizde
var. Biz bir yılda teslim taahüt ediyoruz, Polonyalı firmalar
2-yılın altına inemiyorlar. Fiyatımız onlardan ucuz. Sonunda
ihale 1m Abd$ fiyatla bizde kaldı. Yurtdışında buhar kazanı
ihalesi kazanmışız, hem de Polonya'ya satacağız. Avansımızı
aldık, daha önce yurtiçinde aynı paket kazanı yapmışız,
detaylı teknik resimler elimizde hazır. Teknik resimler üstünde
antet isim düzeltmesi yaptık, Goodyear merkezinden onay aldık,
imalata başladık, 3-ayda malzeme alımını, 8 ayda fabrika
imalatını bitirdik.
Buhar
kazanı fabrika çıkışı FOT (free on truck) olarak hazır.
Nakliye lojistik firması teslim alacak, kamyona yükleyecek,
karayolu ile Polonya Debrica fabrikasına götürecek, buhar kazanı
çok ağır ve havaleli olduğundan önde ve arkada pilot otomobiller
olacak, karayolu ve boğaz köprüsü geçiş izinleri alınacak,
saatte 5-km hız aşılmayacak, sadece gün ışığında yol
alınacak. Nakliye firmasının bu taşıma için fiyatı 50-bin
ABD$. Bütün yol köprü geçiş izinleri, ve nakliye süresi
hesaplanınca toplam süre 3-ayı buluyor.
Polonya
Debrica lastik fabrikasında yenileme çalışmaları bitmiş, buhar
kazanı bekliyorlar, buhar yok. Buhar kazanı Ankara'da bizim
fabrikada hazır teslimat bekliyor.
Goodyear
merkezinden bir yeni talep geldi. "Nakliyeyi kargo uçağı ile
yapabilir misiniz?" Hiç aklımızda yoktu. Koca buhar kazanı
uçak ile taşınır mı? Nakliye firmalarına sorduk.
Cevap
olumlu geldi. Buhar kazanı boyutlarını istediler, ağırlığı,
ağırlık merkezi. Evet bu büyük paket tip buhar kazanı 120 ton
kapasiteli Rus üretimi Antonov-124 nakliye uçağı ile
taşınabiliyordu. Sadece Antonov-124 uçağı içine girebilmesi
için buhar kazanını 90 derece yan yatırmamız isteniyordu. Uçak
ile nakliye fiyatı 250 bin Abd$.
Goodyear
merkezinden devam için olumlu cevap geldi.
Fabrikada
buhar kazanını yan çevirdik, çelik kaide içine aldık, treyler
ile buhar kazanını Esenboğa hava limanına götürdük. Andonov
uçak, şimdiki yeni terminalin bulunduğu açık alana geldi. Park
etti. Yüksek taşıma kapasiteli iki vinç ile Antonov-124 giriş
paletleri üstüne getirdik. Uçağın teknisyenleri, buhar kazanını
içeri aldılar. O gün tüm şirket personeli Esenboğa hava
limanında Antonov-124 ağır nakliye uçağı önünde saatte 80 ton
buhar üretecek paket su borulu buhar kazanı önünde hep beraber
aile fotoğrafı çektirdik. Sonra uçak kapıları kapandı. Uçak
piste çıktı, ağır ağır hızlandı, havalandı, ve gözden
kayboldu. Dört saat sonra Polonya Debrica lastik fabrika
yakınlarında bir hava limanına indi. Ordan ağır nakliye araçları
ile fabrikaya taşındı. Gönderdiğimiz Türk montaj ekibi
yönetiminde yerine kondu. Çalıştırıldı, teslim edildi.
Taşıma
işi bizden bağımsız fiyatlandı. Taşıma işinden biz para
kazanmadık, ama Polonya'ya buhar kazanı satabilen bir Türk şirketi
ünvanına sahip olduk.
Daha
sonra dört adet benzer buhar kazanı Kazakistan'a sattık.
1999
yılında ABD ana firmamız önce ihale yolsuzluğu kapsamında
soruşturmaya uğradı, arkasından finansal krize girdi, çok
borçlandı, önce Amerika dışındaki ortak girişim şirketlerini
elden çıkardı. Kendi %50 payını Türk yerli ortak firmaya 1-m
ABD$'a sattı.
Yerli
ortak firma şirketi küçülttü, çalışma alanını değiştirdi,
fabrikayı kapattı, arazi satıldı, biz çalışanlar ile yolunu
ayırdı, darmadağın olduk.
Yurtiçinde
ütopik bir Amerikan şirketi kurmuştuk, bir Amerikan şirketi gibi
çalışıyorduk, lisansımız vardı, iç yazışmalarımız
ingilizce (ve türkçe) idi, her tür fosil yakıt için uyumlu, her
kapasitede buhar kazanı üretebiliyorduk. Polonya, Kazakistan,
Suriye, Ürdün ve Pakistan'a buhar kazanı sattık. Bir rüya
gibiydi, bir masaldı, geldi ve geçti.
Şimdi
bu rüyanın aynısını, benzerini ve hatta daha da iyisini
gerçekleştirmek neden mümkün olmasın?
---
Haluk
Direskeneli, ODTÜ Makina Mühendisliği 1973 mezunu olup,
mezuniyetinden itibaren, kamu, özel sektör ve ABD – Türk yabancı
ortaklıklarda (B&W, CSWI, AEP, Entergy) ağırlıklı olarak
termik santral temel/ detay tasarım, imalat, pazarlama, teklif,
satış ve proje yönetimi konularında çalışmış, bugüne kadar
termik santral tasarım yazılımları konusunda yerli piyasaya,
mühendislik firmalarına, yatırımcılara ve üniversitelere
danışmanlık vermiştir. MMO ve ODTÜ Mezunları Derneği Enerji
komisyonları üyesidir.
Prinkipo,
29- Temmuz, 2018
No comments:
Post a Comment