Pakistan
Quetta, 1997-2001
Bugünlerde
basında Pakistan ile ilgili haberler çıkmaya başladı.
Hükümetler
arası anlaşma ile Pakistan'a Yeni üretimimiz 30 adet T129 Atak
helikopter ve 4- adet Milgem Corvette deniz savaş gemileri satmışız.
Hükümetler arası anlaşmalar içinde kar çok önemli değildi.
Önemli olan ilişkilerdir.
Özel
sektör olarak bizler riskleri önceden görmek ve fiyatlamak
zorundayız. Size bugün bizim için çok zor biten Pakistan Quetta
projemizi anlatacağım.
Türk
Amerikan %50-50 ortak girişim (Joint Venture) şirketimizin, yabancı
ortağının Milano'da yerleşik işbilir bir italyan temsilcisi
vardı. Seçkin asil bir italyan ailenin mensubuydu. Ailenin 16.
Yüzyılda taş ustası olan dedelerini ismi inşaatında çalıştığı
Floransa katedrali duvarında resmi olarak izinli kazınmıştı.
Kendisinin Abd eğitimi, İsviçre'den MBA derecesi vardı.
Toskana'da şarap bağları, Floransa'da çok yıldızlı bir
otelleri, Milano'nun moda merkezi sokağında ofisi vardı.
Bizi
kendisine en yakın JV ortak girişim şirketi olduğumuz için,
İtalya'da bir şirket turuna çağırdı, Ankara'dan Amerikalı
genel müdür ve ben, ABD merkez ofisinden bir satış müdürü
Milano'ya geldik, Milano ve Roma'da çok sayıda İtalyan
müteahhitlik firmalarını gezdik. O sıralarda tüm dünyada
doğalgaz satışları patlamış, doğalgaz ile çalışan gaz
türbinleri ve arkasına bağlanan atık ısı kazanları talebi
artmış. Elimizde tasarımı yeni bitmiş yatay konumlu tabii
dolaşımlı atık ısı kazanları var, iç piyasada satmışız,
detay projeler hazır. Dış piyasalar için herşey hazır. Talep
bekliyoruz.
Ankara'ya
döndük. Kısa bir süre sonra İtalya'da Milano'da ofislerinde
tanıtım yaptığımız Fiat Avio firmasından bir talep geldi. Fiat
Avio olarak Pakistan Quetta kentine elektrik verecek elektrik
şirketinin yeni kombine çevrim santrali için üç adet Ge frame-6
gas türbini satışını bağlamışlar, arkasına konacak atık ısı
kazanları için fiyat istiyorlar.
Daha
önce iç piyasada benzer kapasitede kazanı Akenerji Yalova Aksa
fabrikasına vermişiz, teslim etmişiz, çalışıyor.
Aynı
teklifi Fiat Avio için çok çabuk hazırladık, kurye ile
gönderdik. Milano temsilcimiz teklifi çoğalttı, teslim etti. Bir
süre sonra Fiat Avio bizi Milano ofisine görüşme ve son pazarlık
için davet etti. Bu defa daha büyük ekiple Milano'ya gittik. Bir
hafta Fiat merkezinde teklif sunumu ve fiyat pazarlığı yaptık.
Sonunda Ankara fabrika teslimi 4-milyon ABD$ fiyatla işi sonlandırma
aşamasına geldik.
Fiat
ekibi son dakikada bizden yerinde montaj fiyatı istedi. Pakistan
Quetta kentinde yerinde montaj fiyatı nasıl verilir? Olacak iş
değil. Pakistan Quetta hakkında hiçbir fikrimiz yok. Araya yerli
şirketimizin teklif bölümü girdi, italyan temsilcimizin Pakistan
tanıdıkları fiyat verdiler. Pakistan firmalarından acele
teklifler alındı, bir yıl içinde yerinde montaj için yaklaşık
1- milyon ABD$ fiyatla ek montaj fiyatı da verildi.
İmzalar
atıldı, basın bülteni yayınlandı. Detay projeler zaten hazır,
malzeme satınalması yapıldı, imalat başkadı bitti, kazan
boyandı, fabrikada sevke hazır, nakliye firması kazanı Mersin
limanına götürdü, Pakistan'a gidecek bir gemiye yükledik. Gemi
Süveyş kanalını, arkasından Kızıl denizi, Hint okyanusunu
geçti, Pakistan Karachi limanına geldi.
Kontratımızda
bir teslimat maddesi var. Geç kalırsak gün başına şu kadar ceza
ödeyeceğiz, ancak erken teslim edersek gün başına ceza rakamının
yarısı kadar ikramiye alacağız. Kontrat Fiat tarafından Pakistan
elektrik şirketine aynen aktarılmış. Quetta elektrik şirketi
yetkilileri bize erken teslim ikramiyesi vermek yerine kendileri
açısından daha uygun başka bir yola başvurdular. Gemi Karachi
liman yetkilileri tarafından yapma bir nedenle bir ay açıkta
bekletildi, süre geçti ve ceza başlarken limana indirme izni
çıktı. İkramiye alamadık.
Sonra
saha müdürümüz buhar kazanını Quetta şehrine taşıttı,
montaj ekibimiz yerli müteahhit firmalarla saha montajına başladı.
Bizim ekibimiz çalışanları için uzun süreli oturma izni
alamadık. Nedense vermediler. Personelimiz Üç aylık turist vizesi
ile Pakistan'a girip çıkmaya başladı. Bu arada saha müdürümüz,
yoğun saha işleri yüzünden üç aylık süreyi geçirdi. Derhal
gözaltına alınıp tutukevine kondu. Saha müdürümüz ortada yok.
Pakistan büyükelçiliğimizi araya soktuk. Bir ay sonunda yerini
tesbit ettik, Pakistan adaletinin gerektirdiği arabulucuları
devreye soktuk. Saha müdürümüzü tutukevinden çıkardık. Yurda
getirdik, ancak bir ay tutukevinde Pakistan suçluları ile beraber
kalmak psikolojisini çok bozmuştu. Toparlanması kendine
gelebilmesi için uzun bir tatile çıkması gerekti. Yeni
görevlendirdiğimiz saha çalışanlarımız yerel kurallara
titizlikle uydular. Üç aylık kalma süresini hiç aşmadılar.
Yeni
şantiye şefimiz bizden çok uzak bir ortamda kontrolsüz harcamalar
yapmaya başladı. Onu parasal olarak kontrol altına almak zor oldu.
Bütçeyi tüketti. Sonunda Quetta santralinde işi bitirdik, teslim
ettik, çıktık.
Quetta
kentinde daha sonra deprem oldu, santral binaları çevresi yıkıldı.
Arkasından yakın mesafedeki Afgan savaşı şehri etkiledi, santral
bir süre tümüyle devreden çıktı.
İç
piyasa kolaydır. İş insanımız ile kolay anlaşırsınız.
Kurallar ortaktır,
Oysa
uluslararası piyasalarda iş yapmak zordur.
Özellikle
hiç bilmediğiniz yabancı piyasalara girmek hiç kolay değildir.
Ortamı
piyasayı çok iyi öğrenmek gerekir. Ortamı bilmeden işe girmek
şirketi batırır.
Pakistan
ortamında iş yapmak çok zordur. Pakistan insanı ile iş yapmak
zordur. Pazarlık hiç bitmez, devamlı zora girersiniz.
Bir
daha iyi bilmediğimiz coğrafyalarda çalışmak için aşırı
istekli olmayı bıraktık.
İş
italya'da başladı, Pakistan'da bitti, ama çok zor bitti.
Pakistan
insanı ikili ilişkilerde tek tek çok iyidir. Çok iyi eğitim
almışları vardır. Kendi aksanlarında İngilizce'yi hatasız
gramatikle konuşurlar yazarlar. Pakistan müslümanlarının,
yüzyıllar öncesinde Hindu dokunulmazlar olan itilmiş ezilmiş
insanların torunları olduklarını da hatırlayalım. O insanlar
ingiliz toplumunda bugün kendi kültürel kimliklerini koruyarak
yaşıyorlar. İngilizce yayın yapan tv radyo istasyonlarında
kusursuz aksansız ingilizceleri ile yayın yapıyorlar.
Bizim
Proje ucu ucuna bitti. Kar bırakmadı. Pakistan coğrafyasına, iş
yapma iştahımızda ciddi mesafe oluştu. Bugün de özellikle
Pakistan coğrafyası ile iş yapacaklara çok dikkatli olmalarını
tavsiye ederim. Kolay ortam değildir.
---
Haluk
Direskeneli, ODTÜ Makina Mühendisliği 1973 mezunu olup,
mezuniyetinden itibaren, kamu, özel sektör ve ABD – Türk yabancı
ortaklıklarda (B&W, CSWI, AEP, Entergy) ağırlıklı olarak
termik santral temel/ detay tasarım, imalat, pazarlama, teklif,
satış ve proje yönetimi konularında çalışmış, bugüne kadar
termik santral tasarım yazılımları konusunda yerli piyasaya,
mühendislik firmalarına, yatırımcılara ve üniversitelere
danışmanlık vermiştir. MMO ve ODTÜ Mezunları Derneği Enerji
komisyonları üyesidir.
Prinkipo,
30- Temmuz, 2018
No comments:
Post a Comment