Saturday, April 21, 2018

Ankara Ostim


Bize Özel Bambaşka Benzersiz Bir Üretim Merkezi

Türkiye’nin sanayi alanında ciddi yetenekleri potansiyeli var. Ancak bu potansiyeli değerlendirme gerçekleştirmek uygulamak ve katma değere çevirme konusunda eksiklikleri yetersizlikleri makina/ekipman ithalat ve ihracat rakamlarından kolayca anlaşılıyor. Size Ankara OSTİM’den söz edeceğim. Burası 6200+ işletme ve 60bin'den fazla çalışanı ile bize özel, bambaşka benzersiz bir üretim merkezi.

Geçtiğimiz 7-Nisan 2018 cumartesi günü Ankara Akyurt Yünel fabrikası sosyal tesisinde Odtü makina 1972-73-74 mezunları yıllık arkadaş toplantısı vardı. Oraya gitmek için başka bir arkadaşımızın Ostim fabrikasından minibüs servisi yapılacaktı. Evden erken çıktım, metro ile Ostim organize sanayi istasyonuna vardım. Fabrika yürüyüş mesafesinde, etrafa bakarak yürümeye başkadım, Alınteri bulvarını geçtim, fabrikanın bulunduğu sokağa saptım.

Atölye hollerinin kapıları açık, içlerine bakıp imalatları gözledim. İlk atölye bombe imal ediyordu, 50mm saç kalınlığında azami 5000mm çapında bombe imal ediyorlar. İçerde ayakları saç kaide vals tezgahı vardı, 500 ton kapasitesinde hidrolik pres, saç bükme makinası, hepsini kendileri tasarlayıp üretmişler.

Bir sonraki atölye freze tezgahları ile doluydu. Yerde 20-tonluk çelik döküm dişli kutusu üst kapak kaidesi vardı. Çelik döküm kapak Üstünde Almanca bir firmanın ismi yazılı idi. Çelik dökümü Sincan organize sanayi bölgesinde döktürmüşler, burda freze işçiliği yapıyorlar, bitince Almanya'ya gönderecekler. Orda birleştirilecek, maden bölgelerinde taş kırma ayağı dişli kutusu olarak çalışacak. Belki bir Türk yatırımcı satın alacak, geri bize gelecek. İmalatın burda Ostim'de yapıldığından haberimiz bile olmayacak.

Her bir atölye özel bir ihtisas sahibi idi. Birinde apkant pressler, diğerinde giyotin makas, bir başkasında çok sayıda büyük küçük freze vardı. Bazı holler ambar görevi görüyordu, içerde büyük miktarda stok saç, profil vardı.

Çoğu kendi imalatları tezgahlarda özel ihtisas isteyen imalatları az sayıda işçi ile üretiyorlar. Her işin her tezgahın uzmanı ayrı bir atölye fabrika var.

Ankara Ostim çok özel bir imalat alanı. Burda herşey çok makul fiyatla üretilebiliyor. Savunma sanayi, yenilenebilir enerji santrali ihtiyaçları kolayca yapılabiliyor.

Benzeri belki de Dünyanın hiçbir yerinde yok. Ankara Ostim bize özel bambaşka benzersiz bir üretim merkezi. Burası Türkiye'nin aynası durumunda. Piyasanın sıkıntısını derdini problemini, rahatlığını zenginliğini herşeyi sokakta yürürken etrafa bakarak anlayabiliyorsunuz.

Dış ticaret dengemiz neden bir türlü istenilen seviyeye ulaşmadığı sorusuna cevap aramak, buna bir çözüm bulmak lazım. Bizde yetenekli becerikli insan malzemesi, tecrübe, ustalık ve fiziki altyapı var.

---

Haluk Direskeneli, ODTÜ Makina Mühendisliği 1973 mezunu olup, mezuniyetinden itibaren, kamu, özel sektör ve ABD – Türk yabancı ortaklıklarda (B&W, CSWI, AEP, Entergy) ağırlıklı olarak termik santral temel/ detay tasarım, imalat, pazarlama, teklif, satış ve proje yönetimi konularında çalışmış, bugüne kadar termik santral tasarım yazılımları konusunda yerli piyasaya, mühendislik firmalarına, yatırımcılara ve üniversitelere danışmanlık vermiştir. MMO ve ODTÜ Mezunları Derneği Enerji komisyonları üyesidir.

Bu makale "Ekonomik Çözüm" gazetesi için yazılmıştır.
http://www.ekonomik-cozum.com.tr/

Prinkipo, 18 Nisan 2018


No comments: