Monday, January 25, 2016

Yerel Danışmanlık Hizmetleri



Yıllar önce bir ABD - Türk ortak girişim şirketinde çalışırken, bir yeni Abd'li genel müdür 3-yıl süreli kontrat ile Ankara'ya geldi. Gelir gelmez bizden Türkiye'nin enerji ve genel ekonomik durumu ile ilgili raporlar istedi. Her birimiz ayrı ayrı aklımızın erdiğince raporlarımızı İngilizce hazırladık, verdik. O da raporları birleştirdi, TDN, Hürriyet, JTW gibi yerel kaynaklardan gelen İngilizce haberleri, yorumları ekledi, tek rapor yaptı, sonra raporu ABD şirket merkezine gönderdi.

Daha sonraki günlerde bir sabah işe erken geldim. Benim için önemli bir yazışmayı bekliyordum, gelen faks belgelerine baktım. İçlerinden bir tanesi yeni gelen Abd'li genel müdüre hitap edilmişti. ABD'li bağımsız bir araştırma - mühendisik şirketinden geliyordu. Türkiye ile ilgili genel görünüm raporu için teşekkür ediliyordu. Abd deki özel kişisel banka hesabına 5-rakamlı bir meblağın yatırıldığını bildiriyorlardı. Daha sonra ABD'li genel müdür evine faks makinası aldı, bu yazışmalar şirket iletişiminden çıktı.

Son yatırım öngörü 2016 raporumun ingilizcesi yabancı bir araştırma internet sayfasına girmiş. Şirket rapor için 1250 Abd$'ı istiyor. JTW sayfasında aynı rapor bedava. Eğer iletişim kirlenmesinden sakınabilirseniz, basit google araması ile çok sayıda önemli bilgiye ulaşmanız günümüzde mümkün.

Danışmanlık konusunda fikirlerim değişti. Bence Türkiye daha danışman kullanma seviyesine çıkamadı. Herkesin aklı danışmandan daha fazla. Herkes kendini daha üstün görüyor. Kimsenin danışmana ihtiyacı yok. Danışman eğer konuyu iyi biliyorsa kendisi para kazanır, kendisi yatırım yapar, diyorlar. Türk yatırımcısı para vermeden danışmanlık hizmeti almayı marifet sayar.

Ben artık danışmanlık yapmıyorum, danışmanlık hizmeti vermiyorum. Ama şirketler genç yeni mühendisleri için toplantılar düzenliyor ve beni konuşmacı olarak davet ediyorlarsa, seyahat masraflarımı öderlerse gidiyorum, zaten böyle Ankara dışı davetlerde seyahat masrafımı karşılıyorlar. Muhasebe açısından seyahat masrafı ödemek kolay, ama bana günlük para vermeleri zor.

Makalelerimden alıntı yapılmasına çok memnun oluyorum. Yazar düşüncelerimi beğenmiş ve kendi makalesine, veya raporuna taşımış. İsmimi vermese de olur. Üniversiteler çağırıyorlarsa mutlaka gidiyorum, vakıf üniversiteleri yine seyahat masrafını karşılıyorlar. Devlet üniversiteleri ödeme yapamıyorlar. İyi danışman bence danışmanlık yapmaz, makale yazar, kitap yazar.

Ben de bunları yapmaya çalışıyorum. Ekonomik Çözüm basılı kağıt gazetede haftalık yazılarım çıkıyor. Benzer yazılar ingilizce olarak JTW sayfasında yer alıyor. Yazılarımı alan, kullanan, raporuna doğrudan ekleyenler var. Hiçbir itirazım yok.

Prensip olarak radyo- TV haberlerine, programlarına çıkmıyorum. Daha önce tatsız tecrübelerim oldu, 3-4 saat telefonda bekliyorsunuz, bağlandığınızda anchor " çok kısa olarak söylermisiniz.." Diye başlıyor, konuya giriyorsunuz 30 saniye sonra saçma bir soru ile sözünüzü kesiyor, "Konuyu hiç bilmeyen sokaktaki insanın anlayacağı basitlikte anlatın, lütfen", uyarısı geliyor, ben daha ne söyliyeyim, İlber Ortaylı hocaya hak veriyorum "Yarım yanlış öğreneceğinize, cahil kalın daha iyi", diyorum.

Siz ne dersiniz? Danışmanlık yapıp para kazanan var mı?

-----

Haluk Direskeneli, ODTÜ Makina Mühendisliği 1973 mezunu olup, mezuniyetinden itibaren, kamu, özel sektör ve ABD – Türk yabancı ortaklıklarda (B&W, CSWI, AEP, Entergy) ağırlıklı olarak termik santral temel/ detay tasarım, imalat, pazarlama, teklif, satış ve proje yönetimi konularında çalışmış, bugüne kadar termik santral tasarım yazılımları konusunda yerli piyasaya, mühendislik firmalarına, yatırımcılara ve üniversitelere danışmanlık vermiştir. MMO ve ODTÜ Mezunları Derneği Enerji komisyonları üyesidir.


Ankara, 01/25/16

No comments: