Çingene
Baron (Der Zigeunerbaron) Ankara Opera Sahnesinde
Müzik: Johann
Strauss II. Libretto: Ignaz Schnitzer
Gala: 24
Ekim, 1885, Theater an der Wien Viyana, Avusturya
Ankara
operasında 26-Aralık 2015 cumartesi gecesi balkon ikinci sırada
yerimi aldım. Balkon ikinci sırada yerim çok iyiydi, sahne çok
net görünüyor, sesler çok net duyuluyordu. İnternet biletini ilk
açıldığı gün almayı unutunca bilet kalmadı. Her gün takip
ettim, neyse son hafta bir iade oldu, yer açıldı, bileti kaptım.
Premier gecesi operaya erken gittim. Hava dışarda çok soğuktu.
Tüm gün operanın CD kaydını dinledim (1987 EMI Munih
Rundfunkorchester kaydı), müziği öğrenmeye çalıştım,
melodileri kafamda takip eder hale geldim.
Premier
(ilk gün) sahnelenmenin özel durumu vardır. Eser seyirci karşısına
ilk defa çıkıyordur. Herkes çok heyecanlıdır. Eser, yorum,
sesler, oyun henüz daha oturmamıştır. Çok fazla aksilikler olur,
herşey birbirine karışır. Tüm bunları seyirci olarak sıcak
rahat koltuktan, yerinizden izlemek çok keyiflidir. Son alkış
sırasında sahnede tüm yaratıcı kadroyu izlersiniz. Daha sonraki
seyirlerde ilk oyunla kıyaslama yaparsınız. Deneyimli sahne
yönetmenimiz Gürçil Çeliktaş, klasik okula bağlı, yeni
maceralar aramıyor. Sanatçılar ile arasında sağlam birliktelik
var.
Çingene
Baron (Almanca: Der Zigeunerbaron) Johann Strauss II (oğul)
tarafından Viyana opereti için hazırlanmış üç perdelik bir
operettir. Eserin liberettosu yazar Ignaz Schnitzer tarafından Macar
yazarı Mor Jokai'in aynı adı taşıyan romanından uyarılarak
yazılmış. Çingene Baron'un prömiyerinin sahnelenmesi 24
Ekim,1885 de Viyana'da "Theater an der Wien"de yapılmış.
Bestecinin hayatında ve sonradan bu operet bestelemiş olduğu
"Yarasa" operasından sonra en popüler olarak dünya opera
evlerinde oynanmış. Strauss'un bu eser için yazdığı müzik,
orkestrasyonun ve işlenen konunun ayrıntıları nedeniyle, hafif
konulu ve müzikli bir operet olmaktan daha çok, bir komik opera
veya bir lirik opera olarak tanımlanır.
Eserin
konusu sürgünden dönen bir toprak sahibi ile bir eski Türk
Paşası'nın kızı olan ve gizli bir hazinenin gerçek sahibi olan
ama bir çingene kızı olarak büyüyen kızın evlenmesini anlatır.
Operada "Türk Paşasının saklı kızı", detayı bizlere
çok dikkat çekici geldi. Çok renkli olarak, doğru çıkan fallara
bakan bir çingene kraliçesi, kendini beğenmiş zengin ve köy
idarecisi olan bir domuz yetiştiricisi, kendini soylu gören bir
domuz yetiştiricisinin kızı, bir hazine arayıcısı, her şeyin
hukuka uygun olmasını isteyen ama karısını yıllarca önce terk
etmiş bir Kraliyet komisyonu üyesi, bir askeri eyalet valisi, büyük
bir çingeneler grubu ve Hussar süvarilerinden oluşan bir askerî
birlik bu operette bulunmaktadır.
Eser
yurdumuzda ilk defa 1917 yılında İstanbul'da bir gezici Viyana
opera gurubu tarafından oynandı. Daha sonra Ankara operasında
1960 yılında sahneledi. Bu son yeni sahnelemede rengarenk
kostümler, derin ve etkileyici dekor öne çıkıyor. Çocukların
balesinde koreografi harika. Kadın askerler ayrı renk katıyor.
Eserin Türkçe çevirisi üstünden oynanması konuyu daha anlaşılır
yapmış. Bu eser sahnelendiği her ülkede oranın diline çevrilerek
oynanıyor. Bazı ülkelerde çok popüler melodilere seyirciler
tempolu alkış ile destek veriyorlar. Bizde de olabilir.
Opera üç
perde ancak 2. ve 3. perde arasında ara verilmiyor. Çıkışta
kulağı keskin gençler, operadaki melodileri mırıldanıyorlardı.
Eser 04-18-30-Ocak, 08-15-27 Şubat, 19 Mart, 4 Nisan 2016 günleri
tekrar sahne alacak. Diğer "cast" sanatçıları mutlaka
sonraki sahnelemelerde izlemek lazım. Gidin mutlaka görün,
siyasetin ve piyasanın sıkıcı ortamından bir süre uzaklaşın.
Bu operayı çok seveceğinize, çok eğleneceğinize garanti
veriyorum. Mekân: Macaristan. Zaman: 18. yüzyıl
ORKESTRA
ŞEFİ NEZİH SEÇKİN , ALESSANDRO CEDRONE
SAHNEYE
KOYAN GÜRÇİL ÇELİKTAŞ.
DEKOR NİHAT
KAHRAMAN KOSTÜM NURSUN ÜNLÜ
IŞIK TAHSİN
ÇETİN KOREOGRAF BİLSEL DEMİRELLER
KORO
ŞEFİ : LYUBOMIRA ALEKSANDROVA
Homonay,
Timaşvar Valisi, bariton, Arda Aktar, Gürhan Gürgen, Umut Kosman
Conte
Carnero, Kraliyet Komisyonu üyesi, Levent Akev, Okan Başel
Sándor
Barınkay, Bir sürgün genç tenor, Aykut Çınar, Oğuz Çimen,
Şenol Talınlı
Kálmán
Zsüpán, Banat zengin çiftçi tenor, Bülent Ateşoğlu, Alpcan
Kocaay
Arsena,
Aslı Akar, Esra Çetiner Tural
Mirabella,
Zsüpán kızının mürebiyesi mezzo-soprano, Huriye Apaydın, Elif
Onaran
Ottokar,
Dadının oğlu tenor, Emre Akkuş, Oğuz Sırmalı
Czipra,
Bir çingene kadın, mezzo-soprano, Huriye Apaydın, Elif Onaran
Saffi,
Bir çingene kız, soprano, Çiğdem Önol, Feryal Türkoğlu, Sesa
Ayaslı
Palı,
Bir çingene erkek, bariton, Kamil Kaplan, Çağdaş Koçak
Viyana
Belediye Reisi, Seppl, Bir fenerci çocuk, Miksa, Bir kayıkçı,
İstván, Zsüpán'in uşağı, Józsi, Ferkó, Mihály, Jáncsı:
çingeneler. İrma, Tercsı, Aranka, Katıcza, Julcsa, Etelka, Jölán,
İlka, Arsena'nın arkadaşları
2016
ilkbaharında aynı opera, 16, 19, 20, 21, 22 Nisan ve 26, 27, 28
Mayıs günleri İstanbul Süreyya sahnesinde başka bir reji ile yer
alacak. Sahne sınırlamaları nedeniyle Istanbul'da modern bir
uygulama olursa "hiç şaşmayın", derim. İki ayrı
sahnelemeyi yakın aralıkta izlemek ve kıyaslamak çok ilginç
olacak.
Http://www.wikipedia.com
Http://www.dobgm.gov.tr
Haluk
Direskeneli, ODTÜ Makina Mühendisliği 1973 mezunu olup,
mezuniyetinden itibaren, kamu, özel sektör ve ABD – Türk yabancı
ortaklıklarda (B&W, CSWI, AEP, Entergy) ağırlıklı olarak
termik santral temel/ detay tasarım, imalat, pazarlama, teklif,
satış ve proje yönetimi konularında çalışmış, bugüne kadar
termik santral tasarım yazılımları konusunda yerli piyasaya,
mühendislik firmalarına, yatırımcılara ve üniversitelere
danışmanlık vermiştir. MMO ve ODTÜ Mezunları Derneği Enerji
komisyonları üyesidir.
Ankara,
12/27/15