Monday, February 18, 2019

Otto'nun gitarı 1964



Kardeşim Haldun 1974 yılında Ankara Fen lisesini bitirdi, Odtü Ee bölümüne girdi, 1976 yılı yazında Almanya'da bir yaz stajı yeri buldu. Varan otobüsü ile Viyana'ya gitti. Sonra trenle Almanya'daki fabrika'ya vardı. Orda 2-ay staj yaptı. Staj yaparken çok değişik ülkelerden gelmiş yaşıt üniversite öğrencileri ile arkadaş oldu.
Bunlardan bir tanesi Alman Otto, kendisine ait ispanyol gitarı Haldun'a hediye etti. Gitar 1964 yılında ispanya'da üretilmiş, içinde el yazısı ile  "Otto, 1964", yazıyordu.

Haldun staj bittikten sonra birkaç Alman şehrini dolaştı, buralarda geceleri  Türk işçilerinin kaldığı yurtlarda (haim)  kaldı. Son kaldığı yerde tanıştığı bir kamyon şöförü vardı. Haldun gitarı ona verdi, "kamyonla istanbul'a varınca beni ara gelir alırım", dedi. Gitarı kamyoncunun istanbul'a getireceğini pek beklemiyordu, ama bir gün kamyon şöförü evin kapısını çaldı, gitarı istanbul şen sokak eve kadar getirdi.

Gitar 1979 yılına kadar Ankara'da  Haldun'un Paris caddesi öğrenci evinde kaldı.
Haldun gitarı bana bırakıp Abd Ohio state üniversitesine Eee phd eğitimine gitti.
Gitar biraz bozulmuştu, izmir caddesi Varan otobüs yazıhanesi yanındaki pasajda gitar tamircisi vardı. Oraya götürdüm. Gitar çok güzel Tamir edildi, cilalandı, telleri yenilendi. Bizim çocuklar büyüdüklerinde bu gitar ile ilk gitar çalma eğitimleri aldılar.
Aydın gitar çalmaya devam etmedi, Mehmet piyano tercih etti.
Sonra ben gitarı bizimkilerin istanbul şen sokak evine getirdim.

Amerikada yaşayan yeğenlerim Alper ve Murat gitarı Gebze Eskihisar yaz evinde köfte partinde gördüler, çaldılar, gitar ile beraber çekilmiş fotoğrafları var.
Gitarı alıp Abd'ye götürürler diye umdum ama olmadı, gitar burda istanbul evde kaldı.  Daha sonra Alper keman, Murat çello eğitimi aldılar. Caddebostan Şen sokaktan Haldun Taner sokağa taşınırken, gitarı yeni evde aşağı depoya koydum.

Bir akşam üstü annem Hadiye hanım Caddebostan Bağdat caddesinde yürüyormuş.
Gitar çalan bir yetenekli sokak çalgıcısı delikanlı görmüş. Durmuş dinlemiş.
"Evladım Sezen Aksu'dan Kaybolan yıllar şarkısını bana çalabilirmisin?", demiş.
Çaldığı şarkıları pek beğenmiş. "Ben de bir eski gitar var, istermisin?", demiş.

Eve gelmişler, kapıcı depodan gitarı çıkarmış. Hadiye hanım gitarı sokak çalgıcısı delikanlıya vermiş. "al güle güle kullan", demiş.
Sokak şarkıcısı delikanlı sevinçle orijinal 1964 yılı ispanyol gitarı alıp gitmiş.
Şimdi  bu 50-senelik ispanyol gitar kimbilir nerde? Gitarı şimdi kim çalıyor? İyi olmuş, gitar çalan sokak çalgıcısı bir delikanlı  Alman Otto'nun gitarını sahiplenmiş. - diyordum.

Dün Bağdat caddesinde gitar çalan sokak çalgıcısı delikanlıya rastladım. Otto'nun 1964 yılı gitarı onda mı? Sordum. "Galiba böyle birşey oldu. Bende böyle 3-gitar var, eve dönünce bakayım", dedi. Sonra bana Sezen Aksu'dan "kaybolan yıllar", şarkısını çaldı.

Caddebostan, 18-Şubat  2019

No comments: