Tuesday, April 30, 2019

Mudanya

Mudanya Trilye

Sabah 08:30 da atasehir migros önünden tur otobüsüne bindik, Tem otoyolu osmangazi köprüsünden geçtik. Yalova Orhangazi Bursa yolundan Mudanya'ya vardık, eski tren istasyonundan yapılmış Montania oteli deniz kıyısında çay içtik.
Şehri sonra yürüyerek dolaştık. Deniz kıyısında oturmak pek keyifli idi.
1922'de Mudanya mütarekesini imzaladığımız evi gezdik,
duvarlardaki gazete haberlerini okuduk.

Mudanya'da deniz kıyısındaki açıkhava kafede oturuyoruz. Sol yan masaya ortaasyalı bakıcı kadınlardan birisi oturdu. Genç yuvarlak yüzlü. Yanına bir memleketlisi başka kadın geldi. Çay istediler. Sonra siyah takım elbiseli kırmızı kravatlı göbekli badem bıyıklı yurdum insanı geldi, oturdu, belli ki  önceden tanışıyorlar, aralarında samimi muhabbet dolaştı, sonra beraber kalkıp gittiler, kadın herhalde bakıcı, haftasonu iznine çıkmış, erkek muhafazakar, aile babası, kadına sovyet döneminde unuttuğu müslümanlığı öğretecek, alan razı satan razı.
Olay gerçek ama benim son yorumlarım anlattıklarımın hepsi  kurmaca.

Sonra Trilye köyüne vardık, köy içinde dolaştık, eski yıkık kiliseleri gezdik, sonra rüzgarlı bir tepeye çıktık, mekan pek kalabalıktı, çay içtik, gözleme yedik.
Güzel deniz manzarası vardı. Trilye Rum köyü imiş, mübadelede boşalmış, ismi değiştirilmiş, sonra tekrar eski ismine dönülmüş, şimdi resmi ismi Tirilye, ama insanlar Trilye, Trilya gibi bir çok değişik şeklini kullanıyorlar. Eskiden üzüm bağları ile zeytin üretimi yaklaşık %50-50 imiş. Son muhafazakar dönemde çoğu üzüm bağları sökülmüş, tamamen zeytin üretimine dönülmüş. Üzüm şarap üretimi az.
Her taraf zeytin yağ sabun satış yerleri ile dolu. Köylü pazarı ayrıca var.

Akşamüstü Trilye deniz kıyısında iki adam küfürleştiler, iş yumruklaşmaya dönmedi, biri ortadan kayboldu, diğeri telefon etti, beş jandarma geldi, öbür adamı aradılar

Jandarmalardan biri yoldan geçen 34 plakalı bir özel arabayı durdurdu. İçinden dört genç kız çıktı, jandarma arızalık yaptı, aralarında uzun süren epey konuşma geçti ,
ne olduğunu anlamak için yanlarına gittim, arabanın sol dikiz aynası kırılmış,
bantla bağlamışlar, jandarma "böyle yola devam edemezsiniz, arabayı parka çekeceğiz, tutanak tutacağız" diyor, kızlar ne yapacaklarını şaşırmışlar, neyse yakın jandarma karakoluna  gitmek için izin alıp ayrıldılar. Yola izinsiz devam ettiler mi? bilmiyorum.

Bizim rehber yolda bir sürü hikaye anlattı, hepsi doğru mu bilemem. Yemek konusunda bizi serbest bıraktı.  Ancak ev yemekleri lokantasında rasladığımız bir başka kadın rehber, katılımcılarına  daha farklı davrandı. Ev yemekleri yapan kadın girişimcinin mekanını sora sora zor bulduk. Halbuki kadın tur operatörü hepsi ile baştan pazarlık etmiş, şurda ev yemekleri, bakla çorba fasulye pilav yoğurt şu fiyat. Deniz kıyısında filan balık lokantasında  lüfer salata meyva şu fiyat. Bizim rehber saat 17:00'de bizi deniz kıyısında serbest bıraktı, bir balık lokantasına girip arkadaşları ile üç saat rakı balık muhabbeti yaptı.

Trilye Deniz kıyısında çok sayıda balık lokantası vardı.
Rakı balık olunca fiyatların ucu yok. İçerlerde ev yemekleri yapan lokanta aradık bulduk,  birinde yemek bitmiş öbürüne geçtik çorba fasulye pilav mantı bakla yoğurt aldık 70₺.

Ev yemeklerini yapan lokantanın sahibi genç kadın aslında beden eğitimi öğretmeni imiş, tayini çıkmayınca kosgep kadın girişimci kredisi almış, burayı açmış, annesi ve erkek kardeşi yardım ediyor. Kadın tur operatörü mutfağa girip ona yardım etti.
Lokantacı kadın bu arada evlenmiş, çocuk yapmış, anlaşamamış boşanmış,
"çocuk yapmak kendimi tohumlatmak için amerikaya gidip çok para harcayacaktım, böylesi daha ucuz oldu", diye şaka yaptı.

Trilye'de çok sayıda eski Rum ortodoks kilise var, mübadelede Rum ahali gitmiş, yerine gelen Girit Selanik muhacirleri, eski kiliseleri özel mülk olarak alıp ev yapmışlar. Bahçe depo ahır olmuş. Bir tanesi çok iyi  korunmuş, kültür merkezi yapmışlar.

Istanbul Eminönü- mudanya arasında BuDo Bursa deniz otobüsleri ile 1-saatlik seferler var. Aileler deniz otobüsü ile buraya gelebilirler. Geceleme 100₺ pansiyonlar var.

İstanbulda günü birlik turlar pek popüler olmuş, Riva- Ağva- Şile turuna gidilebilir. Kilyos, kıyıköy  gezisi yapılabilir. Tur operatörleri bu işlerden iyi para kazanıyorlar.