Tuesday, May 07, 2019

Yeni istanbul havalimanı

Yeni istanbul havalimanı açıldı. Çok fazla yorum haber şikayet var. Kervan yolda düzelir mantığı ile gidiyoruz. Yerleşme aşamasında problemler olur, bunları gözardı edemeyiz, problemleri çözmek için önce problemleri belirlemek lazım.
Duyumları haberleri şikayetleri gözlemleri sıralayalım.
Yeni istanbul havalimanı çok büyük, büyük olduğu için içinde ulaşım için yürüyerek uzun mesafeleri geçmeyi gerektiriyor, yürüyüş bandları, yaşlılar için elektrikli araba servisi artmalı ve istendiğinde hemen  kolayca ulaşılabilir olmalı.
Körükler çalışmıyor, bir an önce devreye girmeli.
Uçakların iniş ve kalkışta yerde harcadıkları taksi süresi çok uzun, yolcular havalimanına indikten sonra 30-45 dakika uçakta bekliyorlar.
Şehir merkezinden hava limanına ulaşım uzun süre alıyor, Havaist ile taksim'den 2-saat sürüyor. Yaksi ike 60-km şehiriçi en az 120-150₺ yazıyor, taksi de  şehiriçi trafikte uzun zamanda varıyor. Metro raylı taşımanın yapılması lazım, sabiha gökçen metro ulaşımı da  yıllardır yok, onun da yapılması lazım, boş arazide tavşantepe sabiha arası ray döşemek bu kadar uzun mu sürer?
Yeni havalimanı sadece thy için çalışıyor, başka bilinen havayolu yok, atlas, astana, gibi küçük havayolları nadiren inip kalkıyor.
FlightRadar takibinde uçuş sayısında düşüş görüyoruz, yeterli hava trafiği yok, büyük havayolları gelmiyor, gelebilmesi için uluslararası- kuzey amerika- batı avrupa güvenlik denetiminden geçmesi lazım.
Göçmen kuşlar hiç dikkate alınmadı, mayıs ayında afrika'dan doğu avrupa'ya, eylül ayında doğu avrupa'dan afrikaya havalimanı üstünden 5-6 milyon leylek- flamingo geçecek, nasıl geçecek? Genlerine işlenmiş rota ile milyonlarca yıldır bu yoldan geçiyorlar, rota genetiklerine işlemiş, "bird strike", çok önemli bir tehlike, büyük risk.
Hava limanında hazır bir projeyi pat diye mevcut yere  kuzey- güney ekseninde koydular, hakim rüzgar  kuzey-doğu hesaba alınmadı. İnerken uçaklar rüzgarı yandan alıyor, neyse boeing ve airbus uçakları şimdilik 100km/saat rüzgara dayanıklı, ama daha yüksek rüzgar hızında uçaklar çok etkilenebilir.
Sabihagökçen yolcu ve uçak trafiği %50 arttı, taksi otobüsle bile atasehir'den veya bostancı- kartal - tavşantepe'den 25-km çok değil, 50₺,
Hava alanı tuhaflıklarla dolu. Tasarım tamamen yanlış ve eski kafaya göre yapılmış. Yeni havaalanlarının tasarımı bambaşka. Bir kere girişte iki minareli koca bir cami ilk gördüğünüz şey. Dünyanın hangi havaalanında girişte cami/kilise/sinagog/tapınak var?
İçeri Girince herhangi bir şeyi bulmak zor.
Doğru işaretleme yok, girdiğiniz kuyruğun doğru kuyruk olduğunu anlamıyorsun.
Pasaport için geçilecek yer çok geniş ama doğru yerden geçmek için birkaç kişiye sormak gerekiyor. Sonra uzun bir yürüyüşten sonra bir AVM gibi bir yere geliyorsun.
Bir sürü mağaza ve yiyecek içecek satan yer var. Giyim dışındaki yerlerin hiç birisi bilindik isimler değil. DutyFree yeni bir isim. Yiyecek içecek satan yerler bilmediğimiz markalar. Yiyecek içecek satan yerlerden birinde oturmazsanız oturacak yer yok. Bazı yerlerde halı döşeli yuvarlak alanlar var, herkes orada yerde oturuyor veya yatıyor. Biz bir starbucks bulduk, bildik yer diye orada kahve içip oturabildik.
Uçağa gidene kadar bir daha uzun bir yol yürünüyor. Yürüyen bantlar yok, yapılmamış. Böyle uzun yürüyüşlü yerlerde bütün havaalanlarında yürüyen bantlar var.
Atatürk’te de vardı. Körükler henüz çalışmıyor. Otobüsle epey bir yol gidiliyor.
Uçağa binip uçak hareket ettikten sonra kalkış pistine gitmek 35-45. dakika sürüyor. Pistte giderken önümüzde arkamızda hiçbir uçak yok. Çünkü alanda uçak yok. Bomboş. Hava alanında gidişte motorlarında kapak olan Özbekistan uçağı dışında bir Atlas Havayolları ve THY var. Başka hiç bir yabancı uçak yok. İnişte de üzerinde Arapça yazıdan başka Latince yazı olmayan uçak dışında bir Mısır Havayolları vardı. Diğerlerinin hepsi THY. Son derece acayip. Giderken bindiğimiz Atlas aslında Air France idi.
Dönüşte yine uzun yürüyüşler, kaybolmalar vs yaşıyoruz. Sorarak pasaport kontrolünü bulduk. Kalabalık yok kolayca geçtik.
Bizim hava alanında ne bir mimari üstünlük, ne bir mimari güzellik/zerafet var. Sadece çok büyük. Paralara yazık oldu. Uzun vadede neler olacağını tahmin etmek zor değil.
FlightRadar incelemesinde sabihagökçen arı kovanı gibi, yeni havalimanı trafiği ise göreceli çok az. Devlet görevlileri hala yeşilköy'ü kullanıyorlar, vatandaşa yeni hava limanı kaldı. Çok büyükmüş, kullanışlımı? Güvenli mi? Ulaşımı kolaymı? Göçmen Kuşlardan uzak mı? Körükler çalışıyormu? Catering düzgün mü? Bütün bunlar zaman içinde yerine oturacakmı? Düzelecek mi? Kervan yolda düzelebilecek mi?

Istanbul, 6-Mayıs 2019

No comments: