Wednesday, January 28, 2015

Münih operasında "La Boheme"


Değerli okurlarım,

Küçük oğlum yıllar öncesinde Ankara opera sahnesinde LaBoheme operasının ikinci perde çocuk korosunda iki sezon söylediği için LaBoheme operasını kaç kez seyrettiğimi unuttum. Her notasını her hareketi bildiğim halde hala her yeni seyredişim benim için bir yeni heyecan oluyor. Münih'te kaldığım süre içinde mutlaka birkaç opera görmek istedim. Bayerische StaatsOper internet sayfasından (www.staatsoper.de) LaBoheme için son kalan birkaç biletten birini aldım. 

Son güne kalmamak için operanın arkasında yeni açılan gişe binasına gittim. Üye numaramı verdim, email ile gelen teyit bilgisini ipad üstünden gösterdim. Biletim kesildi, geldi, yeri kontrol ettim, yanda biraz zor sahneyi gören bir yerde verilmiş. Daha iyi ortada bir yer varmı? Diye sordum. İadeler olmuş, balkonda tam ortada, sahneyi net gören üst balkonlardan birinde bir koltuk var. 30€. Çok makul, parter biletleri 90-160€ aralığında satılıyor. Benim eski bileti geri almadılar, "siz kapıda isteyene satarsınız" dediler. Fazla bir bilet elde kaldı.

Bizim kuruluşta (mvhs.de) beraber iş ortaklığı yaptığımız bir genç yazılım mühendisi var, sempatik Mısır'lı bir delikanlı. Operaya ilgisini daha önceden biliyorum, bir kez bana "opera bileti nasıl alınıyor?", diye sormuştu. Kantinde kahve içerken sordum, "bir fazla opera biletim var, istermisin?", çok sevindi.  Bileti aldı, parasını ödemek istedi, "önce operayı gör, sonra ödersin, veya bana bir kahve ısmarlarsın", dedim. Teşekkür etti. Yanında o sırada genç ispanyol bir güzel genç kız vardı, genç kız gözlerini açtı bizi dinledi. 

Opera akşamı dışarda lapa lapa kar yağıyordu. Bilet parası içinde operaya gidiş dönüş metro u-bahn, tram, s-bahn seyahat parası da var. Gidiş dönüş için bilet almıyorsun, herşey opera bileti parası içinde. (Www.mvv.de) U-bahn u2'ye bindim, u-6'ya aktarma yaptım, Odeon platz istasyonunda indim, dışarda kar yağışı daha artmış, şemsiye almayı unutmuşum. Kumaş paltom, yün berem silme kar oldu. Yürüyerek opera binasına vardım. Benim gibi çok sayıda opera sever aynı yolla gelmişti, ayrıca opera kapalı garajı girişi otomobillerle doluydu. Opera binası önünde üç adet büyük şehirlerarası tur otobüsü başka şehirlerden seyirci getirmişti.

Opera binasına girdim, biletimi kestirdim, bir kat gukarı çıktım, tuvalette paltomun karlarını silkeledim, paltomu vestiyere verdim. Vestiyer ücretsiz, her paltoyu askıya asıyorlar. Üst balkona merdivenlerden çıktım. Ara katta cafe vardı, girdim, bir küçük şişe Merlot 20cc kırmızı aldım, 6.50€. Ağır ağır keyfini çıkararak içtim, üst balkonda18:45'te kapılar açıldı. Yerimi buldum, oturdum. En üst balkon ancak en orta yerdeydi yerim. Sahne yukardan net görünüyordu. Sol tarafıma tur otobüsleri ile Münih dışından gelen gençler oturdu. Sağ yanımda bir Münih'li aile geldi, dürbün getirmişler, sırayla kullandılar.

Saat 19:00'da büyük perde açıldı, opera başladı. Klasik Paris sahnelemesi yapmışlar. münih operası alışılmışın dışında modern yeni denemelere açıktır. Bizim her zaman bildiğimiz sahneleme yapılmış. Orkestra çok büyüktü. Baş rollerde hiç Alman yoktu. Mimi karakterinde Romen soprano muhteşem lirik ses Anite Harting, Musette karakterinde Güney Afrikalı güzel siyahi soprano Golda Schultz, şair Rodolfo tenor Koreli Wookyung Kim, diğer ana karakterler italyan sanatçılar tarafından paylaşılmıştı, sesler çok güçlüydü, Münih opera sahnesine çıkmak için 2000-seyirci kapasiteli büyük salonu güçlü sesle doldurabilmek lazım.

Dört perde opera için tek ara verdiler, Mısırlı delikanlı ile ispanyol genç kıza cafe'de rastladım, her ikisi de operada olmaktan çok memnundular, internetten bir bilet daha almışlar, alt balkonda daha güzel boş koltuk bulmuşlar, bu müthiş operanın keyfini çıkarıyorlardı. Finali çok dramatik biten opera sonrasında aralarında güzel birliktelik olurmu, şimdiden bilemem, olursa, hayırlı bir işe vesile olmuş olacağız, ben çok sevineceğim, 

Opera konusunda sizin bir uyarınız, düzeltmeniz, yorumunuz, tavsiyeniz, katkınız varsa lütfen bana yazın.  E-postam; HalukDireskeneli at gmail dot com

Obersdorf, Almanya, 28 Ocak 2015

Haluk Direskeneli, ODTÜ Makina Mühendisliği 1973 mezunu olup, mezuniyetinden itibaren, kamu, özel sektör ve ABD – Türk yabancı ortaklıklarda (B&W, CSWI, AEP, Entergy) ağırlıklı olarak termik santral temel/ detay tasarım, imalat, pazarlama, teklif, satış ve proje yönetimi konularında çalışmış, bugüne kadar termik santral tasarım yazılımları konusunda yerli piyasaya, mühendislik firmalarına, yatırımcılara ve üniversitelere danışmanlık vermiştir. MMO ve ODTÜ Mezunları Derneği Enerji komisyonları üyesidir.

No comments: