Goethe
yazmış, Gounod bestelemiş,
İstanbul
Süreyya operasında 18-20 Şubat 2016
Süreyya
seyircisi sanki bu coğrafyanın insanı değil. Eğitimli, görgülü,
ayrı, farklı bir kuşak. Burda insan opera binası dışındaki
olayları unutuyor. Bir gün önce Ankara'nın merkezinde askeri
lojmanlarda bombalı saldırı olmuş, güneydoğu, güney sınırımız,
işgalcimi mültecimi belli olmayan yabancı insanlar, Süreyya
içinde herşeyi hepsini unutuyorsunuz. Unuttuğunuzu sanıyorsunuz,
ancak yönetmen son sahnedeki vahşet ile sizi gündeme geri
götürüyor. Güçlü solistler, zengin ve tiyatral olarak güçlü
koro, mükemmel bir orkestra, harika yöneten bir şef. Böylesi
muhteşem bir sahneleme sanatını izlemek çok büyük ayrıcalık
olmalı.
Opera
öncesi eserin müziğini spotfy ve youtube üstünden müziği
dinledim. CD bulamadım, aramadığım yer kalmadı, en son Tünel
girişindeki Lale plak dükkanında son bir adet buldum Emi 1991
kayıt hemen kaptım. Opera müziğini evde, işte devamlı dinledim.
Yazılı orijinal eser Almanca, ancak operanın librettosu Fransızca
ve siz operayı Fransızca izliyorsunuz.
Birinci
perde tekerlekli iskemlede yaşlılıkla savaşan Faust betimlemesi
ile başlıyor, plaj kılığında top oynayan ikili balerin çiftler,
kan dolu sondayı değiştiren hemşireler, saçını elektrikli saç
kurutma makinası ile kurutmaya çalışan, daha sonra ruhunu şeytana
satarak gençleşen Faust. Birinci perdenin sonlarında muhteşen bir
koreografiyle sunulan bale gösterisi. Dekor üç katlı çelik
inşaat iskelesinden oluşuyor, makina dişlileri ile
zenginleştirilmiş.
İkinci
perde başında iPad üstünden kitap okuyan genç güzel kız
Margurita. Salıncakta sallananlar, cırlak renkte elbiseler, cart
sarı simokinli Faust, cart kırmızı simokinli Mefisto, ikinci
yarıda askeri marş eşliğinde veteran askerker, siyah elbiseli,
şapkalı. Sivil kalabalı, düello ve subayın kaybedişi,
Bu
arada çok sayıda seyirci paltolarını alıp operadan ayrıldılar,
saat 22:30 oldu, daha bir perde vardı. Son perde tarikat ayinini
andıran dinsel bir törenle açıldı. Mefisto, Papa kıyafetiyle
göründü. Sonra sahne değişti, punk saçlı deri elbiseli maskeli
marjinallerin partisi başladı. Arkasından harika bir koreografi ve
muhteşem melodik müzik eşliğinde bale sürdü. Son perdede
dağitmış Maguerita, Faust ve mefisto üçlüsünün aryası,
tekrar dinsel bir ayin ve org müziği. Perde kapanışından önceki
sahneyi seyircinin midesinin kaldırması kolay değil. Opera bir
abartı sanatı ama bu kadar abartılı dehşeti seyretmek hiç kolay
değil.
Opera
net 145-dakika, aralar ile beraber toplam üç saattten fazla
sürüyor. 15-dakikalik 2-ara var. Ara verildiğinde kapı önüne
çıkmak, balkondaki büfeden çay- kahve- kırmızı - beyaz satın
almak mümkün. Saat 23:15 gibi eser bitince, perde kapanınca
metroya koşmanız lazım. İstanbul'da haftaiçi gece son metro
seferi 24:00'te kalkıyor.
Cumartesi
16:00 gündüz sahneleme, eğer yer bulabilirseniz, bizler için daha
iyi seçenek oluyor, daha kolay ve rahat oluyor. Biletler 1-ay
öncesinden internette satışa çıkıyor, ilk 3-gün içinde
bitiyor. Sahnelenme öncesi son günlerde iadeler başlıyor. Son
günlerde kontrol edin, belki iyi yerler iade edilmiş, satışa
açılmış olabilir.
24-25-29
Mart günleri Faust operası Süreyya'da tekrar sahne alacak,
kaçırmayın
***
Yaratıcı
Kadro
ORKESTRA
ŞEFİ ROBERTO GIANOLA
SAHNEYE
KOYAN RECEP AYYILMAZ
DEKOR
EFTER TUNÇ
KOSTÜM
Ş.GİZEM BETİL
IŞIK
YAKUP ÇARTIK
KORO
ŞEFİ MARCO MORRONE
KOREOGRAFİ BEYHAN
A. MURPHY
Solistler
LE
DOCTEUR FAUST ERDEM ERDOĞAN , HÜSEYİN LİKOS
MÉPHISTOPHÉLÈS.
ZAFER ERDAŞ , TUNCAY KURTOĞLU , GÖKHAN ÜRBEN
VALENTIN CANER
AKGÜN , ALPER GÖÇERİ
WAGNER
UTKU BAYBURT , B.NOYAN COŞGUN
MARGUERITE
AYTEN TELEK , GÜLBİN K. GÜNAY
SIEBEL
E.ÖZGE BELEN , DENİZ ERDOĞAN LİKOS
MARTHE
NESLİŞAH PEKİN , NURSEL DİNLER
***
Sinopsis
(özet konu);
Yaşlı
Dr. Faust için; yaşamın bir anlamı kalmamıştır artık. Ölümü
düşünürken şeytan Méphistophélès gelir; aralarında pazarlık
sonucu Faust'u gençleştirmeyi vaat eder. Faust, ruhunu satma
koşuluyla bu teklifi onaylar. Savaşa gidecek olan Valentin, kız
kardeşi Marguerite ile vedalaşır. Siébel, bu süre zarfında
onunla ilgilenecektir. Çevresiyle alay eden Méphistophélès ise
dünyada sadece altının bir anlam taşıdığını söyler; söz
Marguerite'ye geldiğinde Valentin kılıcını çekmiştir; ancak
sonuç alması mümkün değildir. Faust, bu arada oraya gelen
Marguerite'ye aşık olur. Méphistophélès'in kehaneti doğru
çıkmış, Siébel'in dokunduğu her çiçek anında solmaya
başlamıştır; büyü kutsal suyla bozulur.Méphistophélès,
yanında Faust ile birlikte gelir; Siébel'in çiçeklerinin hemen
ötesine mücevher kutusunu bırakır. Marguerite bu pırlantalara
hayran olur. Komşusu Marthe bu değerli armağana sahip çıkmasını
söyler. Marguerite ile Faust arasında aşkın başlaması için her
şey hazırdır. Kız kardeşinin bu ilişkisine içerleyen Valentin,
kendisiyle alay edilmesi üzerine Faust'a kılıcını çeker; ancak
ölümüyle noktalanacak bir girişimdir bu. Valentin son nefesini
verirken Marguerite'yi lanetler.Sevgilisi tarafından terk edilen
Marguerite hamiledir; kilisede acısını dindirmeye çalışırken
yine Méphistophélès'in gölgesi üzerine düşer. Méphistophélès,
düşsel yaratıklarla dolu Walpurgis Gecesi'ne sürükler Faust'u;
ansızın, çocuğunu öldüren Marguerite'nin hayali görünür.
Faust, Méphistophélès'in yardımına muhtaçtır. Hapishanede
Faust'un sesiyle uyanan Marguerite, Méphistophélès'in de yer
aldığı sahnede yaşadıklarının muhasebesini yapmaktadır. Daha
sonra yere yığıldığında içeri melekler girer; Faust'a kalan
tek şey, ödemek zorunda olduğu borcudur.
Http://www.wikipedia.com
Http://www.dobgm.gov.tr
Haluk
Direskeneli, ODTÜ Makina Mühendisliği 1973 mezunu olup,
mezuniyetinden itibaren, kamu, özel sektör ve ABD – Türk yabancı
ortaklıklarda (B&W, CSWI, AEP, Entergy) ağırlıklı olarak
termik santral temel/ detay tasarım, imalat, pazarlama, teklif,
satış ve proje yönetimi konularında çalışmış, bugüne kadar
termik santral tasarım yazılımları konusunda yerli piyasaya,
mühendislik firmalarına, yatırımcılara ve üniversitelere
danışmanlık vermiştir. MMO ve ODTÜ Mezunları Derneği Enerji
komisyonları üyesidir.
Ankara,
02/26/16