La
Sonnambula (Uyurgezer Kız)
İstanbul
Süreyya Opera Sahnesinde
Ankara
13 Mart Kızılay, İstanbul 19 Mart İstiklal caddesi terör
saldırılarından sonra yüzlerimiz gülmez oldu. Gülmek nerdeyse
ayıplanan, kaçınılması gereken bir davranış haline geldi.
Toplantılar, paneller, konferanslar, konserler, opera gösterileri
iptal edildi. Olaylara alışmamız gerektiği söylendi. 2.Dünya
savaşının en zor dönemlerinde, insanlar konser vermekten, opera
dinlemekten vazgeçmemişler. Bombalar altında Leningrad, Londra,
Paris, Berlin insanları normal hayatlarına devam etmeye
çalışmışlar. Teröre, savaşa her zaman direnmek lazım. Gülmeyi
unutmamak lazım. Süreyya Operasında 18-Mart gecesi önlerde oturan
orta yaşlı bir erkek seyircinin abartılı büyüklükte sırt
çantası diğer seyircilerin dikkatini çekti. Terör olaylarının
etkisinde paranoya yaşayanlar güvenlikçileri uyardılar. Ara
verildiğinde güvenlikçiler çantayı kontrol etmek istediler,
içinden birşey çıkmadı, çantayı vestiyere bırakması
gerekirdi.
Ankara
Dost kitabevi müzik bölümünden 1957 kayıt 1990'larda piyasaya
verilmiş, Maria Callas CD satın aldım, iki hafta her gün çok
kere arka arkaya dinledim, sonunda Cd bozuldu, neyse bu arada ben
Bellini melodilerini ezberledim. Youtube üstünden Paris operasında
sahnelenen başrolde soprano Natalie Dessey performansını birkaç
kez izledim.
Süreyya
sahnesinde çok yalın basit bir dekor ile eser başladı, tek solist
(Rodolfo) dışında herkesin beyazlar girdiği bir kadro içinde
solistler kayboldu. Ancak başrol sanatçılarımız sesleri ile
kendilerini belli ettiler. Özellikle 17-Mart gecesi Amina
karakterini oynayan (Nazlı Deniz Boran) kusursuz yumuşak lirik
soprano sesiyle hayranlık uyandırdı. Ancak son sahnede yerde
yatarak sopranonun arya söylemesi gereksizdi. Sanatçı yerde soğuk
zeminde üşüyor, bunu zorlayan yönetmene bilmem ne demeli? Opera
sanatçıları kesinlikle yere yatmamalı.
Partneri
Elvino karakterinde (Caner Akın) fiziği ve sesiyle göz doldurdu.
Vincenzo
Bellini (1801-1835) bestesi Belkanto (güzel şarkı) düzeninde
bestelenmiş operanın Melodileri arka arkaya geldi. Uyurgezer güzel
kızın başına gelen yanlış anlamalarla dolu olayları izledik.
Neyse sonu tatlıya bağlandı. Sevenler sevdiklerine kavuştular.
Fuayede paltolarımızı alırken kulağı sağlam seyirciler
operanın belcanto melodileri mırıldanıyorlardı. Bir ana - kız
aralarında sopranonun güzel sesini konuşuyorlardı.
Beni
kesmedi, aynı operaya 17-18-19 Mart günleri arkaya arkaya bilet
aldım. 19-Mart saat 16:00 programı istanbul taksim terör olayı
yüzünden iptal edildi. Neyseki önceki 2-sahnelemeyi seyretmiştim.
Cumartesi
iptal olunca yandaki Moda sinemasında "Abluka" isimli 8-ay
önce vizyona girmiş bir özel Türk filmi seyrettik, günümüzün
koşullarını yazar- yönetmen daha önceden nasıl sezmiş inanılır
gibi değil. Sonra "bira fabrikası" isimli genç mekanda
yerli malt tükettik, ortalık sosyal medya söylentileri yüzünden
bomboştu biz doldurduk.
Sahne
yönetmenlerini acımasızca eleştirmeyi severim. Nasıl olsa ortada
yoklar. Bu eserde yönetmene (Evin Atik) çok iş kalmamış,
sanatçılar ve uyumlu koro güçlü- lirik kusursuz sesleri ile
eseri alıp götürmüşler. Yalın basit dekor belki de iyi olmuş,
kafanız detaylarla karışmıyor, kulağınızı melodilere
veriyorsunuz. Orkestra şefi (Paolo Villa) çok güzel yönetiyor.
Hakettiği alkışı alıyor.
Eser
ilk defa 1957 yılında Ankara'da Türkçe tercüme edilerek
oynanmış. Program kataloğunda nostaljik afişi var. Süreyya
operasının izleyicileri büyük oranda arkadaş gurupları halinde
gelen kadınlardan oluşuyor. Yanlarında beylerini gönüllü veya
zorla getiren hanımlar da var. Benim gibi son dakikada iptal bileti
kapan tek izleyiciler de var. Eser 2 perde toplam 165 dakika sürüyor,
saat 22:30'da bitiyor, ilk perde çok uzun 75 dakika. Süreyya
operasının küçük sevimli sıcak mekanı çok güzel, erken gelip
ara kat cafe'sinde zaman geçirmek lazım.
***
RODOLFO GÖKTUĞ
ALPAŞAR , KENAN DAĞAŞAN , ZAFER ERDAŞ
TERESA NESLİŞAH
PEKİN , E.TUĞBA TEKIŞIK
AMİNA DİLRUBA
BİLGİ AKGÜN , Nazlı DENİZ BORAN , AYTEN TELEK
ELVİNO CANER
AKIN , ERDEM ERDOĞAN
LİSA
BURCU SOYSEV , SİREL YAKUPOĞLU , SEVİM ZERENAOĞLU TEK
ALESSİO A.ALP
KÖKSAL , A.HAYDAR TAŞ
NOTER O.SERKAN
BODUR
***
ORKESTRA
ŞEFİ PAOLO VİLLA
SAHNEYE
KOYAN EVİN ATİK
DEKOR
TAYFUN ÇEBİ
KOSTÜM
GÜLAY KORKUT
IŞIK
BÜLENT DARCAN
KORO
ŞEFİ MİKHAIL ISKROV , PAOLO VİLLA
KOREOGRAFİ
ÇİĞDEM ÖZTÜRK (ERKAYA)
***
Haluk
Direskeneli, ODTÜ Makina Mühendisliği 1973 mezunu olup,
mezuniyetinden itibaren, kamu, özel sektör ve ABD – Türk yabancı
ortaklıklarda (B&W, CSWI, AEP, Entergy) ağırlıklı olarak
termik santral temel/ detay tasarım, imalat, pazarlama, teklif,
satış ve proje yönetimi konularında çalışmış, bugüne kadar
termik santral tasarım yazılımları konusunda yerli piyasaya,
mühendislik firmalarına, yatırımcılara ve üniversitelere
danışmanlık vermiştir. MMO ve ODTÜ Mezunları Derneği Enerji
komisyonları üyesidir.
Ankara,
03/21/16