Pages

Monday, June 06, 2016

LaTraviata, Guiseppe Verdi, Ankara Operasında



#LaTraviata Ankara Operasında

"LaTraviata" denince aklıma Ufa, Rusya doğumlu lirik soprano "Elvira Fatykova" geliyor. Bir süre Ankara operasında Violetta karakterini canlandırmıştı. Aspendos festivalinde çok kez sahne almıştı. Şimdi Avustralya Sydney operasında devamlı kadroda oynuyor.

Ünlü İtalyan asıllı Abd'li Sinema kadın yönetmen Sophia Coppola'nın Roma operasında bu yıl sahneye koyduğu LaTraviata operasının kostümlerini dünyaca meşhur İtalyan modacı Valentino tasarladı. Valentino moda evi bu çalışmadan para almadı, ama medyada kendisi için yapılan olumlu yayınlar çok büyük reklam değerine ulaştı. Sahnelemede muhteşem gece elbiseleri kullanıldı. Bence Ankara Operasındaki sahnelemede ünlü İstanbul modacılarının yardımı istenmeliydi. Yardım istendiğinde herhalde gelirlerdi.

Ankara'da 4000 seyirci kapasiteli Bilkent Odeon konser mekanında 4-Haziran gecesi Bilkent Senfoni ve NazımHikmet korosu eşliğinde FazılSay konseri vardı. Aynı gece Ankara Operasındaki Premier bizim için hayal oldu, LaTraviata operası Ankara sahnelenmesinde ilk gece Feryal Türkoğlu ve İhsan Ekber başrol karakterlerine çıkmışlar. Bu opera dünyada çok sevilen çok sahnelenen bir eser.

Bizler 5-Haziran pazar akşamı saat 20:00'de Ankara operasında Guiseppe Verdi'nin "LaTraviata" operasını izlemeye gittik. Salon tam dolu idi. Aklımda kalan Violetta karakterini oynayan Soprano "Görkem Ezgi Yıldırım"ın müthiş performansı oldu.

Genç soprano "Görkem Ezgi Yıldırım" çok güzel, çok yetenekli, muhteşem güzel kusursuz yorumu var. Son perdede siyah saten çarşaflar üstünde siyah gecelikle ölürken oynadığı performans harika. Ancak kostümleri hiç iyi değil. Kırmızı saç perukları yanlış, gözü okşamıyor. Uzun kumral doğal saçlar daha iyi giderdi. Üçüncü perdedeki kostümü hepten özensiz, kırmızı peruk saç hiç iyi değil.

Alfredo karakterini canlandıran tenor henüz eski komik karakterlerin etkisinden çıkamamış göründü. Uzun süre sahnede komik karakterleri canlandırdıktan sonra LaTraviata'da zor dramatik başrol erkek karakterine bürünmek kolay değil. Ayrıca bu karakteri daha iyi oynayabilmek için ciddi kilo vermesi lazım.

Dekor konusunda ciddi itirazım var. Birinci perdede kullanılan dev kitap sahneyi daraltmış, koro çok sıkışık alanda yer alıyor. Solda üç yüksek kolon, ve yüksek merdiven ortalığı daha sıkıştırmış. İkinci perdede yanlamasına uzun masa yine tatsız bir engel, üçüncü perdede kullanılan dev iskambil kağıtları, son perdedeki tabut- yatak ortalığı oynanmaz hale getiriyor. Ankara operasının sahnesi geniştir, rahat oyun sergilenir. Dekor bu kadar büyük, rahatsız, engelleyici yapılır mı? Yönetmen nasıl ve neden bu anlamsız büyük dekora izin verdi?

Koro ve balerinler çok dar bir alanda oynadılar dans ettiler, parter seyircisi birşey göremedi. Tüm dekoru kaldırsak, eser değerinden hiçbir şey kaybetmez. Bu kadar ağır büyük geniş dekorla opera oynamak doğru değil. Sahneyi hafifletmek, dekorları azaltmak lazım. Violetta ve diğer kadın karakterler için daha güzel kostümler tasarlamak lazım. Koro, kadınlar dekolte, erkekler simokin siyah gece elbiseleri içinde her zamanki kusursuz seslendirmeyi yaptı, ancak ağır dekorun daralttığı sahnede görünmek pek kolay olmadı.

LaTraviata 4-5 Haziran geceleri oynadı ve sezon bitti. 
Sonbaharda eser herhalde tekrar sahne alır.

Haluk Direskeneli, ODTÜ Makina Mühendisliği 1973 mezunu olup, mezuniyetinden itibaren, kamu, özel sektör ve ABD – Türk yabancı ortaklıklarda (B&W, CSWI, AEP, Entergy) ağırlıklı olarak termik santral temel/ detay tasarım, imalat, pazarlama, teklif, satış ve proje yönetimi konularında çalışmış, bugüne kadar termik santral tasarım yazılımları konusunda yerli piyasaya, mühendislik firmalarına, yatırımcılara ve üniversitelere danışmanlık vermiştir. MMO ve ODTÜ Mezunları Derneği Enerji komisyonları üyesidir.
Prinkipo, 15-Haziran 2016

http://www.ekonomik-cozum.com.tr/

No comments:

Post a Comment